Kimi Räikkönen-Ferrari-Forma-1
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kimi Räikkönen
 
Cikkek, történetek Kimiről
 
Képek
 
Videók
 

 

 
VB pontverseny

 

 
Chat
Ne itt hirdessetek! Arra ott van az itt hirdess modul. Köszi.

 
Látogatók száma
Indulás: 2007-04-04
 

 
Sulis cuccok
 
A versenyzés sava, borsa az előzés

Általában a versenyek legizgalmasabb pillanatai az előzések, igaz, napjaink Forma-1-ében nehezen megvalósíthatóak ezek a manőverek. Nagyon leegyszerűsítve az előzés olyan haladási ív és sebesség megválasztása, amivel az elöl haladó pilóta mellett az előzést kezdeményező sofőr el tud haladni.

 

 

A verseny folyamán ez bármikor kivitelezhető, akár a verseny rajtját követő első kanyarban, vagy a futam során bármikor. Nagyon sokszor lehet hallani az "előzés a bokszutcában" kifejezést (a versenyző jobb pozíciót szerez a tankolások és kerékcserék során), ami alapvetően a jobb, hatékonyabb versenystratégia, vagy a gyorsabban dolgozó szervizcsapat miatt jön létre. A nézők természetesen a pályán szeretnek előzéséket, test-test elleni küzdelmet látni a verseny során.

Az előzéshez mindenképpen szükséges sebességkülönbség, a hátul haladó autó gyorsabban érkezik az adott ponthoz, mint az előtte haladó, így le tudja hagyni. Ha rendelkezésre áll az elegendően nagy sebességkülönbség, akkor az előzés könnyedén kivitelezhető. Mivel a Forma-1-es autók teljesítménye és sebessége között kardinálisan nagy különbségek nincsenek (a különbségek csökkentésére, tehát az első utolérésére törekszik minden csapat), ezért ebben a sportágban alapvetően nem csak a sebességkülönbségre kell hangsúlyt fektetniük a pilótáknak, hanem vezetéstechnikailag képzettebbnek, tehetségesebbnek, adott esetben bevállalósabbnak, és nem utolsó sorban bátrabbnak kell lenniük a riválisaiknál.

Az egyik legfontosabb befolyásoló tényező az előzések során az aerodinamikai hatás. Ha egy versenyző túlságosan megközelíti az előtte haladó autót, akkor bekerül az elöl haladó versenyautóról leváló turbulens áramlásába, aminek jó és rossz hatásait is megtapasztalhatja. Az egyenesekben segíthet, mert ebben a szélárnyéknak is nevezett térben lecsökken az autó légellenállása, még jobban fel tud gyorsulni a hátul haladó autó, ezáltal generálva a szükséges mértékű sebességkülönbséget. Sokszor megfigyelhető, hogy a lehető legutolsó pillanatig az elöl haladó autó mögött tartózkodik az előzni szándékozó versenyző, és csak az utolsó utáni pillanatban vág ki mellé, hogy véghezvigye az előzést.

Néha nem sikerül egy-egy előzési manőver...



A probléma általában a kanyarokban következik. Az előbb említett turbulens áramlásban ugyan csökken a hátul haladó autó légellenállása, azonban ezzel párhuzamosan a turbulens áramlásban az aerodinamikai elemek, a szárnyak, nem képesek akkor leszorító erőt termelni, mint sima, zavarmentes, lamináris áramlásban. A leszorító erő csökkenésével drámaian csökken az elérhető kanyarsebesség is, ezért láthatjuk azt, hogy a hátul haladó versenyző egészen más kanyarívet választ az előtte lévőtől, hogy az autója tudjon leszorító erőt termelni az így megtalált ’sima’ levegőből.

Az előzés nem csak a teljesítménykülönbségről szól. Előszeretettel előznek a versenyzők a kanyarokhoz közeledve a fékezési szakaszban, megvalósítva az úgynevezett kifékezést. Egyrészt az előzni szándékozó haladhat a szélárnyékban és a fékezés során vált másik kanyarívre, másrészt már az egyenesben haladhat másik versenyvonalon és nagyobb fékerőt alkalmazva, rövidebb fékúton kerül a másik versenyző mellé, majd elé. Egyszerűbben fogalmazva, ha egy versenyző nagyobb tapadással rendelkezik a fékezéskor és a kanyarban (vagy magabiztosabban tudja vezetni az autóját a tapadási határhelyzetben), akkor az elöl haladótól eltérő kanyarodási ívet választva előzni tud - akár az elöl haladó versenyzőt kívülről is körbeautózhatja.


Néhány emlékezetesebb pillanat



Előzési szituációban az elöl haladónak nincs más lehetősége, mint védeni a pozícióját a jó helyen megválasztott fékezéssel és megfelelő kanyarodási ív választásával. A tehetséges és képzett versenyző tiszta eszközökkel maga mögött tudja tartani ellenfelét úgy, hogy a kanyar bejárati ívén szűkebb ívet használ, nem hagy teret a kifékezésnek és a bebújásnak. A semleges ponttól eltolt kigyorsítással tudja védeni a helyezését, megakadályozva ezzel a hátul haladó versenyzőt a korai gyorsítás megkezdésében. További lehetőség a késői fékezés, de a kanyar ívére későn történő ráfordulás is, ezzel mintegy becsalogatja az előzésbe a hátul haladó versenyzőt, viszont előbb fogja elérni a semleges pontot a kanyar belső ívén, az eddig előzni próbáló versenyző kanyaríve a kijárat felé törvényszerűen kiszélesedik, így ismét az eddig elöl haladó versenyző lesz a jobb pozícióban. Ez a fajta ’harc’ lényegesen lassabb versenytempót tesz lehetővé, ezért láthatjuk, hogy a ’csatázó’ versenyzők lemaradnak az előttük haladó versenytársaiktól.

A nagyszerű előzések tették és teszik oly népszerűvé a Forma-1-es versenyeket - némelyik mesterein kivitelezett előzésről évekig beszél a szaksajtó és a közönség is. A mai versenyzők már képesek egymáshoz képest rendkívül közel autózni mindenféle érintkezés és ütközés nélkül, közben minden előttük adódó minimális előzési esélyt is igyekeznek kihasználni. A verseny irányító testülete is rákényszeríti a versenyzőket a tiszta küzdelemre, hiszen folyamatosan figyelik a pályán mutatott magatartást, a legkisebb veszélyes vagy sportszerűtlen cselekedetet is szankcionálják.

 

Versenyhétvége


időmérő edzés:
élőben: 
ismétlés:

futam:
élőben: 
ismétlés:


Az időeredményeket a formula1.com-on követheted miután regisztráltál.

 

Magyar Nagydíj

 

 
Versenyhétvége
 

A 2007-es szezon néhány futamának képeit nem itt az oldalon találjátok meg, hanem ITT.

Oldal infók:
Indulás:2007.04.04
téma:Kimi-Ferrari-Forma-1
Szerk.:Niki
Javasolt böngésző:Mozilla Firefox

Az eddig legforgalmasabb nap: 2007.10.22.
Az eddig legforgalmasabb nap látogatottsága: 41
Regisztrált felhasználók: 86

Buttonom:

 
Forrás

Hírek és képek forrása:
formula.hu
f1hirek.hu
a5.hu
egyéb F1-es információs oldalak

 
Ferrari
 
Felipe Massa
 
Forma-1
 
Forma-1-kisokos
 
Hungaroring
 
Regisztráltaknak
 
Ajánlás
 
 
2008 Magyar GP
 
látogató van itt
 
Tetszik az oldalam?Tégy a kedvenc lapjaid közé! Katt ide!
 
Extrák
 
Fontos!
Lezárt szavazások
 
Interjúk
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?