....................................................................................................................................................... A Forma 1-es világbajnoki sorozat 2008-as idényében szereplő csapatok közül a Ferrari alakulat 2008. január 6-án, elsőként mutatta be az idei esztendőre tervezett vadonat új versenygépét. .......................................................................................................................................................
A Scuderia Ferrari csapat úgy tűnik, nemcsak az idei VB versenyben kíván ismét a legjobbnak kijáró első pozícióban végezni, hanem az új kihívók bemutatásában is az élen kívánta tudni magát. A korábbi évek analógiájára F2008-nak elnevezett konstrukció megalkotása igencsak megdolgoztatta az olasz istálló szakembergárdáját, hiszen az FIA által az idei évre bevezetett szabályváltoztatásoknak maximális mértékben meg kell felelniük. Az új skarlátvörös négykerekűben fellelhető újítások között a legjelentősebb helyet a MES (McLaren Electronic Systems) által készített, SECU-nak (Standard Electronic Control Unit = Standard Elektronikai Vezérlő Egység) nevezett új elektronikai rendszer foglalja el, amely az összes többi csapat versenyautóiban megtalálható lesz. Ez az új egység tulajdonképpen egy vezérlő modult, és a hozzá szorosan kapcsolódó vezérlő programot rejti magában.
Az előzőekben említett terület mellett természetesen a 2008-as versenyautó más egyéb részeit is érintették az FIA által bevezetett szigorítások. A Ferrari mérnökeinek - éppúgy, mint a mezőny többi csapatának - olyan sebességváltó rendszert kell(ett) kialakítani, amely a Technikai Szabályzatban foglaltaknak megfelelően az idei évben már összesen négy versenyt kell meghibásodás nélkül teljesíteni. Aki figyelemmel kíséri az autósport ezen kategóriáját, minden bizonnyal tisztában van azzal, hogy igen nagy hangsúlyt fektetnek a pilóták biztonságára. Ebből a megfontolásból az új autó megépítésénél a pilóta sisakja melletti karosszériarész felső szintjét magasabbra kellett emelni, nagyobb védelmet nyújtva ezáltal a versenyző talán egyik legsérülékenyebb testrészének, a nyaknak és a fejnek egyaránt. Ahogyan az már az elmúlt évek során is látható volt, az autó megépítéséhez felhasználható anyagok tekintetében is komoly szabályozások voltak tapasztalhatóak. Ez természetesen a 2008-as idényben sem lesz másként, hiszen a konstruktőröknek pontosan meghatározott összetételű anyagok felhasználását teszik megengedetté.
![Ferrari F2008 (2008.01.06)](http://www.formula.hu/galeria/cimlap/2142064311_080004pre.jpg)
|
Ferrari F2008 (2008.01.06.) |
A technikai szakemberek körében a biztonsági előírásoknak, és a teljesítménybeli-, valamint a megbízhatóságot növelő fejlesztéseknek való örökös megfelelés mellett mindig is szem előtt kellett tartaniuk, hogy az egyes alkatrészek és alkotóelemek minél kisebb súllyal rendelkezzenek. Az F2008-as autó esetében az aerodinamikailag jelentős szereppel bíró felületek szinte mindegyike átesett kisebb-nagyobb mértékű ráncfelvarráson. Természetesen arról sem szabad megfeledkezni, hogy azok a karosszériaelemek, amelyek most a bemutatott autót ékesítik, már a szezon első versenyhétvégéjére is megváltozhatnak (és ez minden bizonnyal meg is fog történni), illetve az éppen aktuális versenypálya karakterisztikájának való megfelelés érdekében szinte örökös fejlesztéseket, módosításokat fognak elvégezni az év során. A monocoque-ot szemügyre véve látható, hogy az oldalsó kocsiszekrény és a motorburkolati elemek a tavalyi évben használt változathoz képest kúposabb külsőt kaptak, míg a versenyző lába alatti szekció kecsesebb formát öltött. Ez utóbbinak az a jelentősége, hogy a versenyautó alatt tovahaladó légáramlatokat sokkal koncentráltabb módon terelik a megfelelő irányba. nagyobb menetstabilitást kölcsönözve ezzel az új Ferrarinak. Az F2008-as konstrukció új aerodinamikai jellemzőinek javítása érdekében a megfelelő tapadást és menetstabilitást szolgáló első- és hátsó kerékfelfüggesztési rendszerek is módosultak.
A 2007-es évben a Bridgestone abroncsok tekintetében megszerzett tapasztalatok, valamint az új technikai szabályok értelmében az F2008-as versenygép tengelytávja, és az ezzel szorosan összefüggő súlyeloszlási-elvek is módosultak valamelyest. A korábban is említett új elektronikai rendszer (SECU) bevezetése csak az egyik olyan összetevő, amely a módosított Technikai- és Versenyszabályzat révén került bevezetésre, hiszen a versenyzők munkáját az eddigiekben segítő elektronikai eszközök száma igencsak megcsappant. Azon pilóták, akik előnyben részesítették a kipörgésgátló, az elektronikailag segített motorfék és rajtautomatika hatásait, most ezeket mind-mind mellőzniük kell majd. A felhasználható anyagok tekintetében a sebességváltó tokozatát szénszálas anyagból építették meg, míg az erőátviteli rendszer továbbra is a már megszokott hosszanti beépítésben került a Ferrari F2008-as négykerekűjébe. Sorrendben a második olyan év következik a csapat életében, amikor a sebességi fokozatok közötti, minél kisebb kapcsolási idővel történő és minél pontosabb váltást egy ún. gyorsváltó mechanizmus közreműködésével valósítják meg, amelyet megfelelő módon hozzáillesztették a SECU szoftveréhez. A tökéletes megbízhatósági szint biztosításában a Ferrarit üzemanyaggal és kenőanyaggal ellátó Shell is kulcsfontosságú szerepet játszik, hiszen ahogyan azt az előzőekben is említettük, a sebességváltóknak négy nagydíjhétvégét kell meghibásodás nélkül elviselni, ami megfelelő kenőanyag nélkül csaknem lehetetlen lenne. A versenyautó mechanikai elemeit tekintve nem szabad megfeledkezni az autó fékrendszeréről sem. Az idei szezonban bevetésre kerülő új Ferrari kerekeit ugyanis egy módosított fékrendszerrel kívánják majd a szükséges sebességre lassítani, amelynek érdekében új fékelemeket és új hűtési metódust alkalmaznak majd a Ferrarinál.
![Ferrari F2008 (2008.01.06)](http://www.formula.hu/galeria/cimlap/2141964312_080005pre.jpg)
|
Ferrari F2008 (2008.01.06.) |
Az F2008-as új motorburkolati eleme alatt bújik meg a 056-os sorszámmal rendelkező, hosszanti beépítésű V8-as erőforrás. A motor alapszerkezetét tekintve a tavalyi évben használt megoldásokhoz viszonyítva jelentősebb változásról nem beszélhetünk, de a motor segédberendezései, úgymint a levegő- és az üzemanyag szívónyílások a későbbiek folyamán minden bizonnyal további fejlesztéseken fognak átesni. A Technikai Szabálykönyvben, valamint az Európai Unióban érvényben lévő előírásoknak való megfelelés érdekében a versenyautóban felhasználásra kerülő üzemanyagnak 5.75%-ban biológiai eredetű összetevőket kell tartalmaznia.
Az előzőekben említett technikai változtatások sikerességéhez elengedhetetlen szerepe volt/lesz a Ferrari partnereinek, mint például a Shellnek, a szimulációs rendszerek kialakításában és alkalmazásában jártas Fiat Kutatóközpontnak, és nem utolsó sorban a Brembonak, akinek az idei évben is kiváló minőségű fékekkel kell ellátni a Scuderia Ferrari istállót.
A Ferrari F2008 műszaki adatai
Karosszéria: |
Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyag |
Sebességváltó: |
7 fokozatú, hosszanti beépítésű váltómű |
|
Félautomata, elektronikus vezérlésű gyorsváltó rendszer |
Sebességi fokozatok száma: |
7 (+1 hátramenet) |
Fékek: |
Szénszálas anyagból készült féktárcsák |
Kerékfelfüggesztés: |
Független felfüggesztési rendszer, amely nyomórúd által működtetett torziós rugókat tartalmaz az első- és a hátsó kerekek felfüggesztésénél |
Súly: |
605 kg (feltöltött vízrendszerrel, kenőanyagokkal és a pilótával együtt) |
Kerekek: |
13"-os BBS abroncsok |
A Ferrari 056 motor technikai adatai
Típus: |
056 |
Hengerek száma: |
8 |
A hengerek elrendezése: |
V 90° |
Szelepek száma: |
32 |
Szelepműködtetés: |
Pneumatikus |
Űrtartalom: |
2398 cm3 |
Dugattyú méret: |
98 mm |
Súly: |
<95 kg |
Digitális elektronikus befecskendező rendszer: |
Magneti Marelli |
Statikus elektronikus gyújtás: |
Magneti Marelli |
Üzemanyag: |
Shell V-Power ULG 64 |
Kenőanyag: |
Shell SL-1098 |
Papp István / Formula.hu
|