A Forma-1 egy technikai- és sportszabály-gyűjtemény együléses, nyitott versenyautók számára. A szabályok többek között meghatározzák a karosszériaelemek és az egyéb alkatrészek minimális és maximális méreteit, a motor lökettérfogatát, de gyakorlatilag minden korlátozásra került.
Nem utolsó sorban megtalálható a leírásokban a versenyzők biztonsági felszereléseinek (sisak, lángálló ruha, kesztyű, stb.) a pontos szabványa is. Minden olyan autót, ami ezen szabályok szerint épült, továbbá megfelelt az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) év eleji töréstesztjén, Forma-1-es autónak nevezhetünk.
Az FIA-t (Federation Internationale de l’Automobile) 1904-ben alapították. Tagjai az egyes országok autósport-szövetségei és autóklubjai. Alapvető célja a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele, továbbá az autósport eseményeinek szakmai felügyelete, így a Forma-1-es sorozat is a szervezethez tartozik.
Az első versenyt, ahol már szabályoknak kellett megfelelniük az indulóknak, 1904-ben rendezték. A mai értelemben vett Forma-1 1950-ben jött létre, az FIA ettől kezdve rendezi "Grand Prix" néven ezeket az eseményeket. A "Grand Prix" vagy "Grandes Epruves" (Nagy Esemény) néven már korábban is rendeztek autóversenyeket, az első ilyen versenyt a magyar Szisz Ferenc nyerte meg 1905-ben.
Minden futamon győztest hirdetnek az autókat vezető versenyzők, valamint a versenyautókat megalkotó konstruktőrük között. Az egyéni és a konstruktőri értékelésben is az összesített éves eredmények alapján győztest hirdetnek.
A konstruktőrök (csapatok) két versenyzőt nevezhetnek egy futamra. A versenyzők nem csak saját maguk számára szerzik a pontokat, hanem a csapatnak is. A csapatok értékelésében a két versenyző által szerzett pontokat összesítik. Amennyiben két versenyző azonos pontszámmal végez az évad végén, akkor elsősorban több jobb helyezés dönt (több első, több második hely, stb.).
A versenyzők által egy futamon megszerezhető pontok számát többször módosították az évek során. Jelenleg az első nyolc helyezett szerez pontot. A győztes 10 ponttal gazdagodik, míg a többiek 8-6-5-4-3-2-1-es leosztásban részesednek a pontokban.
Az FIA a "Formula One Technical Working Group" csoporttól rendszeresen kap javaslatokat a szabályokra vonatkozóan. A csoportban képviselve vannak a csapatok, versenyrendezők, motorgyártók, szponzorok és a gumiabroncsgyártók. A Forma-1-re, mint rendszerre nagyon sok szabály vonatkozik, például a versenyautók kialakítására, a motorok hengerűrtartalmára, üzemanyagra, gumik méretére, az aerodinamikai elemek méretére és elhelyezkedésére, a lebonyolítás rendszerére, stb.
A szabályrendszer alapvetően két fontos sarokkőre támaszkodik: kontrollálni a sebességet elsősorban a biztonságra koncentrálva, ezzel párhuzamosan biztosítani a legmagasabb szintű technológiai fejlődést.
Összességében a Forma-1 a világ egyik legnézettebb sporteseménye, a legújabb technológiák segítségével megalkotott autók versenysorozata, a föld összes kontinensén megjelenő "cirkusz".
(forrás: f1hirek.hu) |