Kimi Räikkönen-Ferrari-Forma-1
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kimi Räikkönen
 
Cikkek, történetek Kimiről
 
Képek
 
Videók
 

 

 
VB pontverseny

 

 
Chat
Ne itt hirdessetek! Arra ott van az itt hirdess modul. Köszi.

 
Látogatók száma
Indulás: 2007-04-04
 

 
Sulis cuccok
 
A gumiabroncsok

A modern Forma-1-es utók szinte technikai csodák. De hiába a tökéletességre törekvő fejlesztési munka az aerodinamikán, a motoron, a sebességváltón és a többi részegységen, ha a gumiabroncsokat nem sikerül illeszteni a rendszerbe, akkor az egész fejlesztőmunkát jobb elfelejteni.

 

Nyugodtan kijelenthető, hogy egy átlagos kocsi jó gumikkal nagyon jól működik, míg a legjobb kocsi rossz gumikkal esélytelen a Forma-1-ben. 2007-től kezdve egy gumiszállító, a Bridgestone látja el a csapatokat, ami hozott egyfajta egyenlőséget, de még mindig azt lehet mondani, hogy az egyensúly megtalálása az autó és a gumik között egyfajta "fekete mágia".

A Forma-1-ben és a közúton használt gumiabroncsok (néhány kivételtől eltekintve) csak nagyon távoli rokonok. Átlagos, utcai használatra acél hálóvázra épített radial kivitelű abroncsokat készíteni, amik nagyjából 20.000km megtételére képesek. Az F1-ben használt gumik ezzel szemben mindössze 200km-re vannak tervezve - mint minden más alkatrész - a lehető legkönnyebb és legerősebb konstrukcióval. Az előbbi követelményeknek műanyag és poliészter vázzal, valamint speciális, nagy erőhatásokat elviselő gumikeverékkel próbál a gyártó megfelelni. Egy átlagos versenyen nagyjából egy tonna leszorító erő, 4G hosszirányú és 5G keresztirányú gyorsulás terheli a gumikat.



A versenygumikat az utcai társaikhoz képest rendkívül puha keverékből készítik, ami a lehető legtökéletesebb tapadást biztosítja az aszfalton, viszont ezzel párhuzamosan rendkívül gyorsan kopik. A versenypályán a használt nyomvonal szinte tiszta, ám letérve erről rengeteg apró, lekopott és összegyűrődött kis gumidarabot láthatunk szétszórva. Mint minden versenycélokra készített abroncs, a Forma-1-ben használt gumik is magas hőmérsékleten nyújtják a legjobb tulajdonságaikat, átlagosan 90 és 110 Celsius fok között.

Annak érdekében, hogy a gumik és a környezet hőmérsékletének ingadozásából adódó nyomásváltozási hajlamot minimalizálják, levegő helyet alacsony hőtágulású gázokat (speciális, nitrogén-dús gázkeverék) alkalmaznak inkább a kerekek felfújására. Ez a keverék segít továbbá abban is, hogy a levegő töltethez képest tovább meg tudja tartani a gumi az eredetileg beállított nyomását.

Az ipari értelemben vett gumiabroncs-fejlesztés az 1960-as években indult be a slick (sima futófelületű) abroncsok megjelenésével. A csapatok és a gumigyártók rájöttek, hogy száraz időben teljesen értelmetlen mintázott gumikat használni, sokkal érdemesebb a tapadási felületet növelni azzal, hogy nem képeznek ki árkokat a futófelületen. 1998-ig a Forma-1 minden autója slick gumikon futott, majd ettől kezdve az FIA kanyarsebesség-csökkentő szándékainak megfelelően már csak bordázott gumikkal lehet részt venni a futamokon. A minta, amit használni kell 4db, a futófelületen hosszában körbefutó bemélyedés, amik minimum 2,5 mm mélyek, 10 mm szélesek és egymástól 50 milliméterre helyezkednek el egymástól. A változtatások új kihívást jelentettek a gumigyártóknak - megtartani a terhelhetőséget, biztosítani a tapadási képességet, de ellenállóvá tenni a túl gyors kopással szemben a gumit.

A puha és kemény gumikeverékek használata pályáról pályára változik a vonalvezetés, az aszfalt érdessége és a várható hőmérséklet alapján. Minden versenyhétvégén minden pilóta számára kétféle keménységű gumikeverék áll rendelkezésére, továbbá a versenyen kötelezően használniuk kell mindkét keménységű keveréket.

A gumik tényleges puhaságát vagy keménységét három fő összetevő egymáshoz képesti aránya határozza meg, ezek a szén (jellemzően korom), a kén és az olaj. Általában a több olaj lágyabb gumit eredményez.

A nedves és esős körülmények között használatos gumik teljes felületükön mintázottak, hogy az aszfalton található vizet ki tudják szorítani a gumi és az aszfalt közül. Az egyik legrosszabb lehetőség, mikor a gumi barázdái nem tudják kivezetni a túl sok vizet a gumi és az aszfalt közül, ekkor vízfilm-réteg alakul ki amire a gumi felfut (aquaplaning), az autó irányíthatatlanná válik, mintha jégre futott volna. Az utcai mintázott gumik esetében is előfordulhat ez a jelenség, ilyenkor azt érezheti a vezető, hogy elkönnyül a kormány, és irányíthatatlanná válik az autó. Csakúgy, mint az utcai gumik esetében, a versenygumik mintáit is számítógép segítségével tervezik, így képesek modellezni a vízkivezetést, maximalizálhatják a kivezetett víz mennyiségét, garantálva ezzel a lehető legjobb tapadást vizes körülmények között is.


 

Versenyhétvége


időmérő edzés:
élőben: 
ismétlés:

futam:
élőben: 
ismétlés:


Az időeredményeket a formula1.com-on követheted miután regisztráltál.

 

Magyar Nagydíj

 

 
Versenyhétvége
 

A 2007-es szezon néhány futamának képeit nem itt az oldalon találjátok meg, hanem ITT.

Oldal infók:
Indulás:2007.04.04
téma:Kimi-Ferrari-Forma-1
Szerk.:Niki
Javasolt böngésző:Mozilla Firefox

Az eddig legforgalmasabb nap: 2007.10.22.
Az eddig legforgalmasabb nap látogatottsága: 41
Regisztrált felhasználók: 86

Buttonom:

 
Forrás

Hírek és képek forrása:
formula.hu
f1hirek.hu
a5.hu
egyéb F1-es információs oldalak

 
Ferrari
 
Felipe Massa
 
Forma-1
 
Forma-1-kisokos
 
Hungaroring
 
Regisztráltaknak
 
Ajánlás
 
 
2008 Magyar GP
 
látogató van itt
 
Tetszik az oldalam?Tégy a kedvenc lapjaid közé! Katt ide!
 
Extrák
 
Fontos!
Lezárt szavazások
 
Interjúk
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!