Kimi Räikkönen-Ferrari-Forma-1
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kimi Räikkönen
 
Cikkek, történetek Kimiről
 
Képek
 
Videók
 

 

 
VB pontverseny

 

 
Chat
Ne itt hirdessetek! Arra ott van az itt hirdess modul. Köszi.

 
Látogatók száma
Indulás: 2007-04-04
 

 
Sulis cuccok
 
A kormánykerék és a felfüggesztés

A pilóta egyik legfontosabb eszköze a kormánykerék, olyan ez számára, mint egy festőnek az ecset, nélküle nehezen valósíthatná meg elképzeléseit, de a felfüggesztés is legalább ennyire fontos alkatrész egy Forma-1-es autóban. Most e két nélkülözhetetlen elemet mutatjuk be.

A Forma-1-es autók pilótái a nagy sebesség és a szintén nem csekély fizikai igénybevétel mellett nehezen tudnának koncentrálni a pilótafülkében a több különféle kijelzőkre és szabályzó gombra. A mai versenyautókban minden lényeges információhordozó felület és beavatkozó gomb, kapcsoló a kormánykeréken helyezkedik el, így ez a fő kommunikációs felület a pilóta és versenyautója között.

A korai versenyautókba egyszerűen az utcai kocsik kormányát használták. Szinte kivétel nélkül fából készítették a lehető legnagyobb átmérővel, hiszen ekkor még a kormányművek szervórásegítés nélkül működtek. (A nagyobb átmérőjű kormánnyal ugyanakkora erő kifejtésével nagyobb forgatónyomaték érhető el.) Az idők folyamán aztán a technológia fejlődésével, a pilótafülkék méretének csökkenésével, az autók teljes magasságának csökkenésével a kormánykerék mérete is folyamatosan csökkent.

Amint megjelent a félautomatikus sebességváltó, azonnal megpróbálták a kapcsolókat a kormány közelében elhelyezni (korábban minden sebességváltásnál a pilótának el kellett engednie a kormányt, hogy megfogja a váltókart, végrehajtani a váltást, majd visszafogni a kormányra). Végül a sebességváltó fel- és visszakapcsolásra szolgáló karjait a kormány mögött helyezték el, míg az előlapon az "üres kapcsoló" található, segítségével bármikor üresbe kapcsolható a váltó, ami jól jöhet például kipördüléskor és tankoláskor.

Manapság elmondható, hogy a gáz- és fékpedálon kívül semmilyen beavatkozó eszköz nincs az autóban szétszórva, szinte minden más lényeges kijelzőt és beavatkozót a kormánykerékre integráltak. Egy részük "ki-be" kapcsolóható, mint például a rádió, amivel a pilóta a csapattal tud beszélni, de ilyen a bokszutcában használandó sebességkorlátozó is. Néhány másik elforgatható és több pozícióba is beállítható, mint például az üzemanyag-levegő keverék állítására, vagy a tengelyek közötti fékerő elosztására szolgáló szabályzó. Ezekkel a versenyző a futam során bármikor a saját belátása szerint állíthatja be a kívánt értékeket.



A fentieken túlmenően egy vagy több folyadékkristályos kijelző is elhelyezkedik a kormánykeréken, valamint a felső ív tetején a sebességváltást segítő lámpasor is helyet kapott, mely a sebességváltás legjobb időzítésében segíti a versenyzőt. A csapaton kívül a verseny rendezősége is kommunikál a pilótákkal a kormánykeréken elhelyezett, a zászlójelzéseknek megfelelő színű lámpák segítségével. Így ha a pálya egy szakaszán veszélyhelyzet adódik, akkor idejekorán értesülhet a versenyző is erről, a kormánykeréken keresztül.

Nem is kerek az a kerék

Ugyan kormánykeréknek nevezzük, de általában csak a kör háromnegyedének felelnek meg, továbbá a kormánymű olyan áttétellel rendelkezik, hogy a versenyző átfogás nélkül tudja ütközéstől ütközésig elfordítani a kormányt.

Mint az a fentiekből is sejthető, a Forma-1-es autók egyik legbonyolultabb szerkezeti eleme a kormánykerék, amit egy gyorskioldó szerkezettel lehet rögzíteni a kormányoszlopra. A csatlakozó elég erős, hogy a kormánykeréken kifejtetett emberi erőt közvetítse a kormányműhöz, továbbá biztosítja a számtalan elektronikus eszköz csatlakoztatását a versenyautó rendszereihez.

Az FIA előírásai szerint a pilótának képesnek kell lennie 5 másodpercen belül elhagyni a pilótafülkét, miközben semmilyen más alkatrészt nem kell eltávolítania, csak a kormánykereket, tehát a könnyű és gyors eltávolíthatóság is alapfeltétel.

Napjainkban már kivétel nélkül szervókormányt használnak a csapatok, ami kisebb erőkifejtést igényel a vezetőtől. E rásegítés lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy tovább csökkentsék a kormánykerék méretét. Napjainkban egy F1-es kormány nagyjából fele akkora átmérőjű, mint egy utcai autó ugyanezen funkciót betöltő elem.

A felfüggesztés

Az F1-es autók kerékfelfüggesztése tulajdonképpen egy csatoló felület a rengeteg különálló, a kocsin megtalálható rendszer között, hogy a teljesítményüket valóban ki lehessen aknázni. A felfüggesztés összekötő kapocs a motor ereje, a szárnyak által generál leszorító erő, valamint a gumik tapadása között - hiába lehet minden részegység tökéletes és erős, ha a felfüggesztés nem tudja ezeket megfelelően összekapcsolni, akkor nem lesz jó az "össztermék".

A felfüggesztés elsődleges szerepe biztosítani a kerekek folyamatos kapcsolatát az útfelülettel. Egyenetlenségek esetén az összenyomódást egy rugó veszi fel, majd a lökésgátló közbeiktatásával elérik, hogy ne alakuljon ki rugózó mozgás, hanem a lehető leggyorsabban ismét kellő erővel kapcsolódjon a kerék az úthoz. Hasonló a helyzet, mint amikor az elejtett labdát elkapjuk és megtartjuk, ahelyett, hogy pattogni hagynánk.

Az FIA a ’90-es évek elején betiltotta a számítógéppel vezérelt aktív felfüggesztést, ettől kezdve semmilyen elektronikus segédeszközt nem használhatnak a felfüggesztés szabályozásához.



A mára már betiltott aktív felfüggesztés



Az autók úgynevezett többlengőkaros, független felfüggesztéssel rendelkeznek elöl és hátul is. E kialakítás némileg hasonlít néhány utcai autó kétlengőkaros felfüggesztéséhez. A különböző hosszúságúra tervezhető alsó és felső lengőkarok segítségével könnyedén kialakítható az adott pályának megfelelő kerékdőlés, ami a függőlegeshez képest a kocsi középvonala felé való döntést jelent (a kerék felső pereme közelebb kerül a kocsi középvonalához, mint az alsó része, ez a "negatív" kerékbeállítás, ami a kanyarodást segíti). A kanyarokban a centrifugális erő a tapadó kereket kifelé próbálja meg letéríteni az ívről, mivel a gumi felülete tapad, ezért a gumiabroncs deformálódik, így a negatív állásszög miatt pontosan ekkor fog a legnagyobb felületen érintkezni az abroncs az úttal.

Az utcai autóknál a rugók és a lökésgátlók közvetlenül a lengőkarokhoz kerülnek rögzítésre, míg a Forma-1-es autóknál néhány áttétel alkalmazásával a kocsiszekrény belsejébe kerültek. Így több dolgot is nyertek: csökkentették a rugózatlan tömeget, ami a vezethetőségre volt jó hatással, valamint így sokkal egyszerűbben és gyorsabban lehet cserélni és hangolni ezeket az adott pályára, nem utolsó sorban pedig az áttételek miatt lényegesen kisebb méretű rugót és lengéscsillapított használhatnak.



A Ferrari felfüggesztése munka közben



A mai versenyautók felfüggesztése viszonylag gyorsan hangolható. A kezdeti alapbeállítást az aktuális időjárás függvényében határozzák meg (ha esik, akkor puhábbra kell állítani), valamint figyelembe veszik a korábbi évek tapasztalatait. Módosíthatja ezeket az alapbeállításokat a versenyző stílusa, a gumik minősége valamint az esetleges felfüggesztési geometria változása.

Az edzések vagy tesztek során következnek a finombeállítások, amiket befolyásol a változó időjárás, a versenyző elképzelései, az autó tényleges viselkedése a pályán (alul- vagy túlkormányzottság) Ebből kifolyólag semmi sem komplikáltabb, mint amikor futam közben leesik az eső és egyúttal hirtelen alulkormányzottá is válik az autó.


 

Versenyhétvége


időmérő edzés:
élőben: 
ismétlés:

futam:
élőben: 
ismétlés:


Az időeredményeket a formula1.com-on követheted miután regisztráltál.

 

Magyar Nagydíj

 

 
Versenyhétvége
 

A 2007-es szezon néhány futamának képeit nem itt az oldalon találjátok meg, hanem ITT.

Oldal infók:
Indulás:2007.04.04
téma:Kimi-Ferrari-Forma-1
Szerk.:Niki
Javasolt böngésző:Mozilla Firefox

Az eddig legforgalmasabb nap: 2007.10.22.
Az eddig legforgalmasabb nap látogatottsága: 41
Regisztrált felhasználók: 86

Buttonom:

 
Forrás

Hírek és képek forrása:
formula.hu
f1hirek.hu
a5.hu
egyéb F1-es információs oldalak

 
Ferrari
 
Felipe Massa
 
Forma-1
 
Forma-1-kisokos
 
Hungaroring
 
Regisztráltaknak
 
Ajánlás
 
 
2008 Magyar GP
 
látogató van itt
 
Tetszik az oldalam?Tégy a kedvenc lapjaid közé! Katt ide!
 
Extrák
 
Fontos!
Lezárt szavazások
 
Interjúk
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?