Kimi Räikkönen-Ferrari-Forma-1
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kimi Räikkönen
 
Cikkek, történetek Kimiről
 
Képek
 
Videók
 

 

 
VB pontverseny

 

 
Chat
Ne itt hirdessetek! Arra ott van az itt hirdess modul. Köszi.

 
Látogatók száma
Indulás: 2007-04-04
 

 
Sulis cuccok
 
Aerodinamika

A modern Forma-1-es autók inkább hasonlítanak egy vadászrepülőgépre, mint egy normál utcai autóra. Az aerodinamika tudománya lett az egyik kulcsfontosságú terület, melyre a csapatok dollármilliókat költenek minden évben, a fejlesztés és a tökéletesítés nem állhat meg.

A szakemberek megoldásainak három, egymásnak látszólag ellentmondó alapfeltételnek kell megfelelniük: egyrészt a lehető legnagyobb leszorító erőt kell termelniük, ugyanakkor a lehető legkisebb légellenállású formát kell megtalálniuk, és nem utolsó sorban a karosszériáról leváló turbulens áramlásokat kell minimálisra csökkenteniük, amik lassítanák az autót.

A versenyautókon a szárnyak a 60-as évek végén jelentek meg, és pontosan azt a feladatot töltik be, mint a repülőgépeken, csak ellentétes irányú hatást fejtenek ki. Alapvetően két áramlástani alaptételt használnak ki a szárnyak. Egyrészt a folytonosság törvényét, mely szerint, ha két részecske egymás mellett haladt az áramlásban, akkor egy testet megkerülve a kilépési ponton ismét egymás mellett kell, hogy továbbhaladjanak. Másrészt Bernoulli törvénye is érvényes, miszerint a nagyobb sebességgel áramló közegben alacsonyabb nyomás mérhető.

Mivel a szárnyak profilja mentén a részecskéknek két különböző hosszúságú utat kell befutniuk, ezért az alsó részen az áramlás felgyorsul, így a profil alatt a nyomás lecsökken, tehát az eredő erő az útfelület felé fog mutatni, amit leszorító erőnek nevezünk. A repülőgépeken fordított a szárnyak elhelyezése, ezért ott felhajtóerő keletkezik. A Forma-1-ben szereplő mai versenyautók a normál nehézségi erő 3,5-szeresével megegyező leszorító erőt termelnek.

A korai időkben számtalan kísérleti megoldás születet (mozgatható szárnyak, az autók különböző pontjain rögzített szárnyak), de miután néhány súlyos baleset történt, 1970-től a szabályokban kikötötték a szárnyak rögzítési helyeit és maximális méreteit. Az idők folyamán ez a szabály folyamatosan változott, egyre szigorúbb lett.

A csodabogárnak egy futamot engedélyeztek

A 70-es évek közepén a szakértők felfedezték az autó alváza és a föld között keletkező szívóhatást, ami szintén a leszorító erőt növeli. Az autók alváza és a föld között a levegő a szűk helyen extrém mértékben felgyorsul, ami a nyomás csökkenését eredményezi, vagyis leszorító-, egészen pontosan szívóerő keletkezik. A Lotus mérnökei úgy gondolták, hogy az autó alvázát úgy alakítják át, hogy az egy hatalmas szárnyprofilt képezzen, ezzel segítve a még nagyobb leszorító erő termelését.

Az effektust a végsőkig Gordon Murray, a Brabham BT46B nevű modell tervezője használta ki. Az autó kerületén körben egy "szoknyát" engedett le a földig, így elkerülhette a nyomáskiegyenlítődést, továbbá az autó hátuljára egy nagy ventillátort illesztett, amivel kiszívta a levegőt az autó alól, tovább csökkentve ott a légnyomást. Ezen két megoldás eredményeként óriási leszorító erőt produkált az autó. Csak egy versenyen alkalmazták, a szabályokat szinte azonnal megváltoztatták. Korlátozták a szoknya-hatást kiváltó elemek használatát, mindenek előtt az autó kerületén körbefutó szoknyákét, majd az egész alváz kialakítási lehetőségeit is szabályozták.

A mérnökök manapság is egy lépéssel a szabályalkotók előtt

A szárnyállások módozatai

Ugyan napjainkban a csapatok szinte kivétel nélkül rendelkeznek olyan szélcsatornákkal, ahol akár életnagyságú modelleket is tesztelhetnek, valamint hihetetlen kapacitású számítógépes háttér áll rendelkezésükre a modellezésre, a feladat mit sem változott: a lehető legnagyobb leszorító erőt kell elérniük a lehető legkisebb légellenállás mellett. Az első és hátsó szárnyak az autón leginkább szembeötlők, ezeket különböző kialakítással és állásszöggel használják minden versenypályán.

Szűk és lassú pályákon - például Monacóban - nagyon meredek szögbe állítják a szárnyakat, továbbá a hátsó szárnyakon két különálló elemet, úgynevezett pengét használnak. A hátsó szárnyon maximum 2 vízszintes elemet lehet elhelyezni. A rendkívül gyors pályákon, például Monzában teljesen ellentétes a kiépítettség, a lehető legtöbb szárnyfelületet igyekeznek a csapatok elhagyni (laposabbra állítják az állásszöget), hogy csökkentsék a légellenállást, a minél nagyobb végsebesség elérése érdekében.

A mai versenyautók minden egyes eleme - a kerékfelfüggesztés csakúgy, mint például a versenyző sisakja is - aerodinamikai tervezésen és tesztelésen esik át. Minden olyan ponton, ahol az áramlás elválik a karosszériától, turbulencia keletkezik, ami egyúttal légellenállást is jelent, ami lassítja az autót. Megfigyelhetjük a szárnyprofilok függőleges lezáró elemeit, amik segítenek az alacsony és magas nyomású terek elkülönítésében, ezáltal a nyomáskiegyenlítődést akadályozzák meg.

Minden autó hátsó részén megtalálható a diffúzor, ami egy nagyjából kúp alakú áramlástechnikai eszköz (az autó hátsó része felé bővül). Segítségével az autó alatt áramló levegő kilépésekor a nyomás később egyenlítődik ki, így nagyobb leszorító erő érhető el. A tökéletes áramlási viszonyokat azonban nem lehet elérni, mert ez esetben egy teljesen zárt, tökéletes csepp alakú formát kellene létrehozni, ami már csak azért sem lehetséges, mert többek között a motor számára hűtőnyílásokat kell nyitni a kasztnin.



A BMW Sauber szélcsatornája



Az utóbbi években a csapatok általában az először a Ferrari által alkalmazott "keskenyvégű" karosszériát használják, az autó hátsó részét olyan keskenyre próbálják szabni amennyire csak lehetséges. Ez a megoldás nagyban csökkenti a légellenállást és növeli a hátsó szárnyakra jutó levegőmennyiséget. További kis méretű szárnyakat helyeznek el az oldaldobozok tetejére, amikkel egyrészt minimalizálni próbálják a turbulenciát, másrészt további leszorító erőt remélnek.

2005-ben az FIA felülvizsgálta az aerodinamikai szabályokat, a fő célja a változtatásoknak a sebesség csökkentése volt. Megváltoztatták az első szárnyak befoglaló méreteit, a hátsó szárnyat a kocsi orra felé kellett eltolni, tovább a hátsó diffúzor alakját is módosították. A tervezők azonban hamarrájöttek, hogy miképpen nyerhetik vissza az elvesztett leszorító erőt, ilyen megoldás például a McLaren MP4-23-on alkalmazott hídszerű első szárny, amelyet azóta már több csapat is "átvett".

(forrás: f1hirek.hu)

 

Versenyhétvége


időmérő edzés:
élőben: 
ismétlés:

futam:
élőben: 
ismétlés:


Az időeredményeket a formula1.com-on követheted miután regisztráltál.

 

Magyar Nagydíj

 

 
Versenyhétvége
 

A 2007-es szezon néhány futamának képeit nem itt az oldalon találjátok meg, hanem ITT.

Oldal infók:
Indulás:2007.04.04
téma:Kimi-Ferrari-Forma-1
Szerk.:Niki
Javasolt böngésző:Mozilla Firefox

Az eddig legforgalmasabb nap: 2007.10.22.
Az eddig legforgalmasabb nap látogatottsága: 41
Regisztrált felhasználók: 86

Buttonom:

 
Forrás

Hírek és képek forrása:
formula.hu
f1hirek.hu
a5.hu
egyéb F1-es információs oldalak

 
Ferrari
 
Felipe Massa
 
Forma-1
 
Forma-1-kisokos
 
Hungaroring
 
Regisztráltaknak
 
Ajánlás
 
 
2008 Magyar GP
 
látogató van itt
 
Tetszik az oldalam?Tégy a kedvenc lapjaid közé! Katt ide!
 
Extrák
 
Fontos!
Lezárt szavazások
 
Interjúk
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?