Kimi Räikkönen-Ferrari-Forma-1
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Kimi Räikkönen
 
Cikkek, történetek Kimiről
 
Képek
 
Videók
 

 

 
VB pontverseny

 

 
Chat
Ne itt hirdessetek! Arra ott van az itt hirdess modul. Köszi.

 
Látogatók száma
Indulás: 2007-04-04
 

 
Sulis cuccok
 
A fékek szerepe a versenyautón

A Forma-1-nem szereplő és az utcai autók talán lassítás, fékezés fizikai megvalósításában állnak a legközelebb egymáshoz. Ha csak az ABS (blokkolásgátló) rendszereket tekintjük, ezek a Forma-1-ből érkeztek az utcai autókba, ám ezeket már száműzték a versenyautókból, így talán az utcai autók most pontosabban és biztonságosabban lassíthatók.

Alapvetően a fékezés fizikai megvalósítása egyszerű: lelassítani egy járművet úgy, hogy a mozgási energiáját a súrlódás segítségével hőenergiává alakítjuk. Mint napjainkban a legtöbb utcai autót, a Forma-1-ben szereplő kocsikat is tárcsafékek segítségével lassítják. A féktárcsa a kerékkel együtt forog két fékbetét között, amiket hidraulika segítségével lehet rányomni a tárcsára. E folyamat során rengeteg hőenergia szabadul fel, ezért lehet látni a nagyobb fékezések során a kerékben elhelyezett féktárcsákat narancs színben izzani.

Szintén sokszor megfigyelhető, amint a kerekek a fékezés során leblokkolnak a túl nagy fékerő közlése miatt. Több szempontból sem szerencsés a kerekek blokkolása: a blokkolt, csúszó kerékkel sokkal kisebb lassulás érhető el, mint a még gördülő kerékkel, valamint ekkor a gumi egy helyen kopik túl sokat, ami egyenetlen futást, legrosszabb esetben defektet eredményez. Korábban engedélyezett volt a blokkolásgátló használata (ami lecsökkentette a fékerőt, ha a kerék blokkolását észlelte, így biztosítva a kerék gördülését), de 1990-ben betiltották a használatát. A pilóták számára a fékezés pontos és nagy hatékonyságú kivitelezése az egyik legnagyobb kihívás.

A technikai szabályok szerint minden autót kétkörös hidraulikus fékrendszerrel kell felszerelni (két-két kerékre külön-külön), ami alapvetően biztonsági követelmény, amennyiben az egyik kör meghibásodik, akkor a másik körrel még mindig elérhető fékhatás. Az első és hátsó tengelyen ébredő fékhatás elosztását a versenyző akár menet közben is tudja szabályozni, ha megváltozik az autó súlypontja az üzemanyag fogyása miatt, akkor az elosztás hangolásával továbbra is stabilan tudja uralni a versenyautót. Általában a fékerő 60 százaléka az első tengelyen ébred, mivel az autó súlypontja fékezés során előre lendül, az első kerekeken így a nagyobb felületi nyomás miatt nagyobb fékerő érhető el. Gondoljunk csak arra, amikor az utcai autóban a fékre lépünk és az autó előre bólintani.

Egyetlen egy kardinális eltérés találhatunk az utcai rendszerekhez képest: a felhasznált anyagok teljesen különbözőek. Kivétel nélkül minden csapat karbonszálas kompozit féktárcsákat használ, amik egyrészt sokkal nagyobb hőterhelést viselnek el, másrészt sokkal könnyebbek az acél tárcsáknál. Az átlagos tömege a karbontárcsáknak 1,5 kg (míg például az amerikai CART sorozatban használt azonos méretű acéltárcsa tömege 3kg).

A speciális összetételű fékbetétek könnyedén elviselnek akár 750°C hőmérsékletet. Itt kell megjegyezni, hogy a normál üzemi hőfoka a fékrendszernek 100-200°C felett kezdődik, ezért a versenyzőknek figyelniük kell a fékek melegen tartására a felvezető és a safety car mögött megtett körökben is. Korábban különböző összetételű és méretű tárcsákat használtak a csapatok az időmérő edzésen és a versenyen, ám 2003-tól már ezt nem tehetik, hiszen az időmérő edzés után a Parc Ferme-be kell beállniuk, ahol semmilyen alkatrészcsere nem engedélyezett a rajtig.

A Forma-1-ben használt fékrendszer különlegesen hatékony. Kombinálva a legújabb fejlesztésű gumiabroncsokkal drámaian lecsökkent a fékút hossza. A Forma-1-es versenyautó rövidebb úton áll meg 160km/h sebességről, mint egy utcai autó 100km/h-ról. Az egyik legtöbbször felvetett téma az FIA és a csapatok között a szabályok olyan alakítása, mellyel hosszabb fékutat eredményezne a versenyautók számára, amivel közelebb kerülhetnének egymáshoz az autók és talán több előzést láthatna a közönség. A megoldást a fékrendszerekre vonatkozó technikai szabályokon keresztül korlátozásokat bevezetni a felhasznált anyagokra, vagy az alkalmazható méretekre.

Egy másik elgondolás, hogy a fékezés során felszabaduló energiát valamilyen módon eltárolják, és később a motor által leadott teljesítmény fokozására felhasználják. E megoldás lehetővé tenné, hogy a versenyzők rövid időre extra teljesítményhez jussanak, segítve az előzések végrehajtását.

 

Versenyhétvége


időmérő edzés:
élőben: 
ismétlés:

futam:
élőben: 
ismétlés:


Az időeredményeket a formula1.com-on követheted miután regisztráltál.

 

Magyar Nagydíj

 

 
Versenyhétvége
 

A 2007-es szezon néhány futamának képeit nem itt az oldalon találjátok meg, hanem ITT.

Oldal infók:
Indulás:2007.04.04
téma:Kimi-Ferrari-Forma-1
Szerk.:Niki
Javasolt böngésző:Mozilla Firefox

Az eddig legforgalmasabb nap: 2007.10.22.
Az eddig legforgalmasabb nap látogatottsága: 41
Regisztrált felhasználók: 86

Buttonom:

 
Forrás

Hírek és képek forrása:
formula.hu
f1hirek.hu
a5.hu
egyéb F1-es információs oldalak

 
Ferrari
 
Felipe Massa
 
Forma-1
 
Forma-1-kisokos
 
Hungaroring
 
Regisztráltaknak
 
Ajánlás
 
 
2008 Magyar GP
 
látogató van itt
 
Tetszik az oldalam?Tégy a kedvenc lapjaid közé! Katt ide!
 
Extrák
 
Fontos!
Lezárt szavazások
 
Interjúk
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?